Jul
26

Després del període d’exposició de l’esborrany del Pla de Comunicació Interna, i
revisats els comentaris i suggeriments rebuts, ja tenim el nostre Pla!

El podeu consultar en el següent enllaç: Pla de Comunicació Interna

I ara arriba el moment de posar-lo en pràctica i fer-lo funcionar.

Gràcies a tots pel recolzament i els comentaris, gràcies al Comitè de Qualitat i a
les companyes de la secció CiF (Comunicació i Formació).

Feliç estiu!!!

El grup de millora per a la redacció del Pla de Comunicació Interna del SBD
pcisbd@uv.es

Jul
11
Filed Under (Congressos - Cursos) by Maria on 11-07-2017 and tagged

Del 26 al 30 de Junio tuve la oportunidad de pasar una semana en la Freie Universität de Berlín, junto a otros participantes europeos de una Semana Internacional organizada por la Biblioteca. La experiencia ha sido muy enriquecedora, puesto que además de conocer lo que están haciendo los bibliotecarios alemanes tuve ocasión de aprender de colegas belgas, franceses, italianos, o ingleses, entre otros. 

En este informe podéis leer algunas de mis impresiones. En la página web de la Freie Universität están las presentaciones realizadas, tanto por parte de los alemanes como de algunos participantes. La de la Universidad de Valencia era sobre la DDA, la nueva forma de adquisición de libro electrónico que hemos puesto en marcha con fondos de sociales y psicología. 

También os dejo este powerpoint con algunas fotos de las bibliotecas. Una buena experiencia laboral que recomiendo a todo el mundo.


 

 

Els dies 15 i 16 de juny varis companys de la secció d’informació de les biblioteques, i del Servei d’Informàtica assistim a les XV Jornades CRAI de REBIUN . Es van celebrar a la Facultad de Educación de la UNED, a la Ciudad Universitaria de Madrid.

Ha estat el quart any que es repeteix el tema dels MOOCs com a centre de les Jornades REBIUN. Les biblioteques estan directament implicades en el desenvolupament d’aquest tipus de cursos online, i col·laboren amb el personal docent i investigador, i tècnics de mitjans audiovisuals.

Els MOOCs o COMA (Curs Online Massiu en Obert) es componen fonamentalment de recursos educatius oberts i dissenyats per poder ser cursats a través d’Internet per qualsevol persona sense necessitat de comptar amb un professor a l’altre costat. En definitiva són una alternativa per a la formació al llarg de la vida, avalats per prestigioses universitats.
Per a això els professionals de la informació necessitem fer-nos partícips de l’estratègia docent, dels mètodes pedagògics, i del llenguatge audiovisual.

Aquestes Jornades, que han segut molt pràctiques, pretenen acostar-nos a les experiències de professionals dels diferents àmbits d’altres universitats d’Espanya, i treballar amb ells en equip en els diferents tallers.
La directora de la Biblioteca de la UNED, Isabel Calzas, va presentar les Jornades, i va passar la paraula a la coordinadora de la línia estratègica 2 de REBIUN “Soporte al aprendizaje, la docenciay la investigación y gestión”, Obdulia Vélez de la Biblioteca de la Universidad de Mondragón.

La ponència inaugural “El universo MOOC : tipologías, plataformas, i tendencias”, va ser a càrrec de Jordi Claramonte, director de UNED Abierta. Va ser bon començament perquè el ponent ens va posar en sintonia per captar la seua atenció. La UNED té molta experiència per la seua educació a distància, des de 2009 han passat 4 milions d’alumnes. La UNED Abierta disposa del seu propi Centro de Medios Audiovisuales CEMAV, creat per oferir suport a les tasques docents i investigadores. Va parlar de la plataformes sobre les quals munten els cursos MOOC, del format que s’utilitza segons la temàtica del curs, de la problemàtica de la protecció de dades dels estudiants, tendències de futur, etc.
Des de 2012 han cursat cursos MOOC 60 milions d’alumnes al món.

A continuació es va formar una taula rodona sobre “Bibliotecas y MOOCs : presente i futuro”, composta per representants de tres biblioteques universitàries destacades pel seu llançament de cursos MOOC :

  • Mercé Cabo, la Vicegerenta de l’àrea de Serveis, Tecnologia i Recursos d’Informació de la Universitat Pompeu Fabra, amb el tema “Convergencia de bibliotecas e informática para la producción de materiales multimedia en la UPF”.
  • La Directora de la Universidad Carlos III de Madrid, Teresa Malo de Molina va parlar sobre “El papel de la Biblioteca en los SPOC (Small Private Online Cours) de la UC3M”, en aquests Spocs podríem incloure el nostre Aprèn, a manera de material que completa una assignatura.
  • Rosa Sánchez, Coordinadora de l’àrea de Soporte a la Docencia y la Investigación de la UNED “N-MOOC de competencias digitales para docentes de la UNED”.

Les tres van aportar les seues experiències i expectatives quant a serveis i professionals implicats, plataformes i formats emprats, problemes amb que es troben, durada dels cursos, materials, estratègies per donar publicitat als cursos,etc. Des de 2012 les noves tecnologies han permès la implementació i evolució dels MOOCs , a causa de la convergència de serveis dins de la universitat : bibliotecaris, informàtics, pedagógos i tècnics d’audiovisuals. Van parlar del repte dels MOOCs : els laboratoris digitals, possible tema per a les següents Jornades CRAI de 2018.

La major part de les universitats espanyoles estan realitzant cursos d’aquest tipus perquè fa que augmenti la seua visibilitat per captar alumnes i suposa un cert marge de negoci.
Concloent, cada biblioteca universitària ha de trobar el seu camí, depenent dels seus recursos, per a l’elaboració i engegada de cursos online, sempre amb el treball conjunt de diversos serveis.
L’última ponència del matí va ser des de l’àmbit pedagògic. Alicia Cañellas ens va parlar de la narració digital.

La vesprada del dijous i el divendres al matí, va ser dedicat als tallers, distribuïts en grups:

  • Taller 1. “Como planificar y calendarizar un MOOC o un curso en línea“. Dinamitzador: Alexis Moreno. Biblioteca UNED.
  • Taller 2. “Gamificación Tipologias de recursos y actividades“. Dinamitzadors: Raúl Aguilera i Rosa Sánchez. Biblioteca UC3M.
  • Taller 3. “Materiales audiovisuales: cuando reaprovechar y cuando crearlos de nuevo”. Dinamitzador: Ángel Mancebo. Director del CEMAV UNED.
  • Taller 4. “Un MOOC inclusivo: el uso de la tecnología accessible“. Dinamitzador: Alejandro Rodríguez Ascaso. Responsable del Canal Fundación ONCE en UNED Abierta
    La Fundación ONCE i la UNED s’uneixen per produir recursos educatius oberts, gratuïts, de qualitat i accessibles per a tots, per a persones amb limitacions. Accessibilitat universal.

En finalitzar, ens van portar a visitar les instal·lacions del Centre de Mitjans Audiovisuals (CEMAV) i enregistraments dels participants.

Els tallers del divendres van ser els següents :

  • Taller 1 . “Evaluación de la calidad pedagógica de los cursos MOOC”. Dinamitzadora: Catalina Guerrero Romera. Coordinadora d’Innovació de la Universitat de Múrcia
  • Taller 2 . “Como aprovechar las plataformas de e-learning para dinamizar cursos en línea“. Dinamitzadors: Sonia García Yanez i José Manuel Erbéz. Biblioteca de la Universitat de la Llacuna
  • Taller 3 . “Como buscar partners y trabajar con ellos para la producción de MOOC“. Dinamitzadors: Yuma Inzoli Aberardi i Angel González de la Fuente Telefònica Educació Digital-Miriadax.
  • Taller 4 . “Como estructurar un discurso audiovisual para la docencia. Diferentes maneras de explicar el mismo“. Dinamitzador: Justí Torn. Coordinador de Producció de Materials Multimèdia. Universitat Pompeu Fabra.

Trobem MOOCs de temàtica molt variada. A manera d’exemple podem accedir al curs del Museo del Prado en col·laboració amb Telefónica : “Velázquez en el Museo del Prado”, elaborat en la plataforma Miríada X, una manera fàcil i accessible d’adquirir cultura.

Les Jornades, els seus tallers i experiències d’altres biblioteques universitàries, ens han servit per aplicar-ho als cursos online que tenim en marxa, i per tenir coneixement dels projectes presents i futurs dels MOOC al nostre país, amb projecció internacional.

https://craiuned2017.com/

En el marc del procés d’autoavaluació iniciat pel Comitè de Qualitat, el grup de millora per a la redacció del Pla de Comunicació Interna ha preparat el següent esborrany, comptant amb els resultats i comentaris obtinguts en les enquestes.

Per a la confecció del Pla hem comptat amb la col·laboració de les persones de la secció CiF (Blanca Salom i Cristina Tomás), i ha sigut enviat als membres del Comitè de Qualitat per a la seua revisió

 

 

 

 

 

 

 

Imatge: Santiago Solanas

Ara tornem a demanar-vos la vostra col.laboració per a que reviseu el document i ens feu arribar les vostres opinions i comentaris, bé a través de l’Àgora, o bé a través d’un correu electrònic a pcisbd@uv.es, o directament a qualsevol dels membres del grup.

En aquest enllaç, podeu trobar l’esborrany del Pla:

Esborrany del Pla de Comunicació Interna de l’SBD

Gràcies per la vostra participació.

El grup de millora per a la redacció del Pla de Comunicació Interna del SBD (pcisbd@uv.es)

 

Jun
30
Filed Under (Bases Dades, RECURSOS-e) by mjgarcim on 30-06-2017 and tagged

SportDiscus Full Text

 

Fins  al 31 de juliol tindrem en proves la base de dades:

 

SportDiscus with Full Text

La Universitat de València ja té subscrita aquesta base de dades però solament ofereix resultats referencials, sense accés al text complet dels articles. És una base de dades que recull llibres, articles de revista, tesis, actes de congressos, materials audiovisuals, etc. que tracten sobre les ciències de l’esport i matèries relacionades: medicina esportiva, fisiologia, biomecànica, psicologia de l’esport, entrenament, educació física, competició, etc.

És una eina essencial per a professionals de la salut, investigadors i estudiants, proporcionant una àmplia cobertura a les àrees de fitness, salut i estudis esportius

Navega pel recurs i deixa’ns la teua opinió al formulari de recursos electrònics en prova

Jun
30
Filed Under (Bases Dades, RECURSOS-e) by mjgarcim on 30-06-2017 and tagged

MusicIndex with Full Text

 

Fins  al 31 de juliol tindrem en proves la base de  dades:

Music Index Full Text

Base de dades que ofereix accés al text complet d’estudis  que cobreixen  tots els aspectes de la música clàssica i popular. A més de les revistes de text complet, inclou enregistraments de so i videos.

 

Navega pel recurs i deixa’ns la teua opinió al formulari de recursos electrònics en prova

La semana del 8 al 12 de mayo José Miguel Gallego, Ana Barbeta y Rosario Ferre participamos en la 1st Erasmus Library Staff Training Week  organizada por la Aristotle University of Thessaloniki (AUTh). La AUTh es la mayor universidad de Grecia y los Balcanes y esta era la primera vez que organizaban una staff week centrada en las tareas bibliotecarias. Hay que señalar que todo el personal de la biblioteca se volcó enteramente en la organización del evento, en el que participamos  26 personas de 15 países distintos. En este enlace podéis ver nuestra memoria de la estancia.

También están disponibles las presentaciones de las distintas universidades participantes, algunas muy interesantes  y novedosas en su formato y contenido. La presentación de la Universitat de València se centró en presentar a rasgos generales las principales lineas de actuación desarrolladas por el servicio en los últimos años.

Algunas imágenes de la estancia: talleres, visitas y presetaciones:

 

 

 

Celebrada la desena reunió del grup de millora per a la redacció del Pla de Comunicació Interna del SBD, podem dir que l’esborrany del Pla ja està
quasi llest. Només ens queden uns retocs i la revisió del Comitè de Qualitat i ho enviarem a tots per a conèixer la vostra opinió i fer les correccions oportunes.

En aquest enllaç, podeu trobar l’acta de la sessió:

Acta de la desena sessió

Recordeu que podeu enviar-nos els vostres comentaris, bé a través de l’Àgora, o bé a través d’un correu electrònic a pcisbd@uv.es, o directament a qualsevol dels membres del grup.

Gràcies per la vostra col•laboració i participació en el procés de preparació del Pla de Comunicació Interna.

El grup de millora per a la redacció del Pla de Comunicació Interna del SBD (pcisbd@uv.es)

 

 

 

El SBD ha subscrit el programa Question Point de OCLC per al servei de referència virtual.

Question Point és un sistema d’administració de referència virtual, que integra xat i un formulari de correu electrònic amb una base de coneixement de referència. També proporciona informes i eines analítiques de tota l’activitat de referència de la biblioteca.

Consulteu l’informació del que permet fer i com funciona Question Point i també la descripció i característiques del programa.

La implementació de QP en el nostre servei, ens permetrà a totes les biblioteca i arxius treballar de forma cooperativa: unificar l’entrada de preguntes dels usuaris, compartir les respostes i la base de dades de coneixement de referència, traure informes globals de l’activitat, etc. Amb aquest programa treballarem les seccions centrals, els arxius i les diferents seccions de les biblioteques (referència, circulació, publicacions periòdiques, suport a la investigació, etc.). En definitiva, tindrem un nou servei de referència virtual (SRV).

De moment s’ha format un grup de treball amb personal de referència de les biblioteques amb l’objectiu de planificar el procés de transició des del servei actual al nou servei amb QP i organitzar el SRV cooperatiu. Fins ara, hem tingut una reunió el passat 8 de juny (ja podeu consultar l’acta) i una sessió de formació en línia per part d’OCLC.

Jun
15
Filed Under (RECURSOS-e) by Maria on 15-06-2017 and tagged

 

Del 15 de juny al 15 de juliol tindrem en proves els Reference Modules de Elsevier. Aquests mòduls són un nou producte actualitzable que proporciona col·leccions d’articles de les principals obres de referència de Elsevier, combinades amb articles nous i exclusivament escrits dins de la disciplina per a crear una font d’informació en línia i autoritzada allotjada en la mateixa plataforma, ScienceDirect. Aquest contingut, seleccionat per un comitè editorial expert, compleix amb les demandes dels investigadors.

Els Reference Modules que tindrem en proves seran els següents:

Reference Module in Biomedical Sciences

Reference Module in Chemistry and Chemical Engineering

Reference Module in Earth Systems and Environmental Sciences

Reference Module in Food Science

Reference Module in Life Sciences

Reference Module in Materials Science and Materials Engineering

Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology

Navega pels diferents mòduls  i deixa’ns la teua opinió al formulari de recursos electrònics en prova

FireStats icon Powered by FireStats